Leste en artikkel på klikk.no der en ernæringsekspert delte noen gode tips, så da følte jeg at dette var noe jeg kunne dele videre med dere. Pluss noen av mine erfaringer. Nå er jeg veldig godt i gang med trening og sunnere kosthold, så jeg gjør dette for min egen del også. Man kan jo ikke repetere sunn livsstil for mye. 

Bruk kroppen!
Helsen din er ikke bare avhengig av at du gir kroppen riktig brensel - den må også bli brukt . Men du trenger ikke svette på et helsestudio flere ganger i uken av den grunn. Ta på deg et par gode sko og gå en halvtimes tur hver dag, det er faktisk nok.


Rydd i kjøkkenskap og skuffer
Rydd/kast alt du ikke bør ha der. Kjøp kun snacks, godteri og kjeks i helgene. Da slipper du å bli fristet i hverdagen. Dette er et tips jeg må bli flinkere på. Jeg kan ha godteri liggende i skapet i flere uker og småspiser av det hver dag. Det skal det blir slutt på nå. Skal jeg ha noe ekstra godt, så er det nok også lurt og tenke på mengden. Bestemme seg for 1 ting man vil ha, feks. Da spiser man definitivt opp og da slipper man at det ligger igjen masse fra helga i hverdagen. 


Planlegg
Planlegg middagene for en hel uke og kjøp inn alt du trenger i én omgang. Da unngår du impulskjøpene, som har en tendens til å bli litt mindre sunne. Er man i tvil om hva som er sunt og enkelt, og hva man trenger til de forskjellig rettene, så er internett også et matleksikon! Matprat, Rema1000 under hundrelappen f.eks. Der finner du mange oppskrifter. Sett deg ned på lørdager og finn ut av hva du har lyst på i kommende uke, så er det bare og dra og handle inn, enten samme dag, eller mandag. 


Fem om dagen
Det er ikke så vanskelig som du tror:
Drikk et glass juice.
Legg agurk og tomat på brødskiven.
Spis en salat til lunsj.
Spis en frukt eller litt grønnsaker som mellommåltid.
Spis litt grønnsaker eller salat til middag.

 
Smart å ha i kjøleskapet
Magre meieriprodukter som melk, ost, yoghurt og kesam
Egg
Kyllingpålegg
Mager leverpostei
Frisk salat, paprika, sukkererter, brokkoli, gulrøtter og poteter


Riktige mellommåltider
En frukt og et knekkebrød med pålegg
Yoghurt med korn
Minigulrøtter, litt rosiner og nøtter
Smoothie
 

I tørrskapet
Havregryn
Sammalt mel
Frø og nøtter
Saltfattige posesupper og gryteretter
Hermetiske tomater
Hermetisk kalkun/bogskinke
Fullkornpasta og fullkornris
Bønner og linser
Grov frokostblanding
Grove knekkebrød 


Ha alltid i fryseren
Poser med grønnsaksblanding
Poser med bær
Kyllingfileter
Laks i porsjonsstykker


Ha alltid på kjøkkenbenken
Tomater
Agurk
Frukt


Når du har søtsug
Spis en müslibar. Da får du i deg gode næringsstoffer.Grønnsaker med dip er også en mulighet!




Dette ser jo enkelt ut! Spesielt om man også lærer seg og like alt dette! MEN. Ja, det er et men! Det er ikke alle som har så god råd at vi kan ha alt dette hjemme til enhver tid. Så da er det viktig og gjøre enda mer research og finne ut av det aller høyst nødvendige for og være sunn, at det skal være enkelt og lage og at den ingrediensen kan brukes i flere sammenhenger. Viktig og tenke på at mat burde komme først i budsjettet vårt siden det er så viktig for oss helsemessig fysisk og psykisk.

DIsse punktene ser jeg på som de aller viktigste å ha i hus! Det er også et pluss at alle disse ingrediensene kan brukes til mye forskjellig.
♦ Melk ♦ Juice ♦ Grønnsaker ♦ Fullkornsris ♦ Potet ♦ Knekkebrød ♦ Havregryn ♦ Frukt ♦ Egg ♦ Fryste og friske bær ♦ Mel ♦ Krydder ♦ Hel rå kylling (parterer selv og fryser det) ♦ Ost ♦ Kalkunpålegg ♦ Soft Flora Light smør ♦ Yoghurt ♦ Nøtter 

Forslag til en matplan med ingrediensene over
Frokost
: Knekkebrød med salatblad, ost, kalkun, agurk, paprika + melk. Mellommåltid: Vaniljeyoghurt med blåbær og bringebær. Lunsj: Salat med kylling,egg, mais, paprika, tomat + juice. Mellommåltid: Eple eller pære + en neve nøtter. Middag: Stekt kyllingfilèt med rosmarin og timian, ovnsbakte rotgrønnsaker og potet + vann. Mellommåltid: Smoothie med banan, bringebær, blåbær. Kveldsmat: Havregrøt om du er sulten, er du sugen på noe godt er det fint med oppskjærte grønnsaker og dip! 

Vil du vite mer, så finner du veldig mye god og nyttig informasjon HER, HER, HER, HER og HER 

Pusspuss
- Lotte Isabel 


  
* Charlotte *
Mange gode tips! Jeg kunne ønske jeg fikk storhandlet en gang i uken, men siden jeg bor alene og ikke har bil er det vanskelig :((
09.10.2013, 15:23 URL: http://deadlyserious.blogg.no
Lotte Jensen
DeadlySerious: Ja, jeg kjenner til den. Mange ganger jeg må handle alene selv om jeg har samboer, jeg har heller ikke bil. Det er ikke lett og bære med seg alle varene hjem...blir til at jeg må finne fram superkreftene mine, eller gå to ganger.
09.10.2013, 15:32 URL: http://lotteisabel.blogg.no/


Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:












Hei & velkommen - Jeg heter Lotte, er 22 år og bosatt i Gjøvik. Jeg blogger for det meste om hverdagen min som innebærer sykdom, trening, interiør, mote og min kjærlighet for mine fire vakre skapninger Andreas, Lurvis, Lucy og Qiana! ♥

Kontakt:
lottejb_91@hotmail.com




Arkiv


· Februar 2014 · Januar 2014 · Desember 2013 · November 2013 · Oktober 2013 · September 2013 · August 2013 · Juli 2013 · Juni 2013 · Mai 2013 · April 2013 · Mars 2013 · Februar 2013 · Januar 2013 · Desember 2012 · November 2012 · Oktober 2012 · September 2012 · August 2012 · Juli 2012 · Juni 2012 · Mai 2012 · Oktober 2011 · September 2011 · August 2011 · Juli 2011


Kategorier


· Antrekk · Challenge · Familie · Foto · Hverdag · Innkjøp · Interiør · Konkurranse · Maries dikt · Mat - drikke · Mote · Skjønnhet · Tanker - følelser · Tema - mine meninger · Trening · Ukas blogg · Video

Reklame


· blogg.no



Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.

hits